Irodalmi update

Ez a blog segít jobban kapcsolódni a középiskolás éveket sokszor igen megnehezítő magyar nyelv és irodalom tantárgyhoz. Ez hasznos, hiszen a magyar érettségi tárgy - és talán több is...

Címkefelhő

abszurd (2) Ady Endre (2) Antigoné (1) avantgárd (1) Az átváltozás (2) Az ember tragédiája (1) Az irodalom határterülete (1) A beszéd mint cselekvés (1) A Gyűrűk Ura (1) a nyelv és a gondolkodás viszonya (1) a világ nyelvei (1) A walesi bárdok (1) Biblia (1) Decameron (1) Dragomán György (1) dráma (1) dzsentri (1) ecloga (1) Egypercesek (1) Egy katonaének (1) ekloga (1) elidegenedés (2) Emoto (1) érettségi (44) feldolgozás (2) felvételi (6) Felvilágosodás TZ (1) fra (1) gesták (1) Globe Színház (1) görögök (1) Görög dráma (1) görög mitológia (2) groteszk (3) haiku (1) Halotti beszéd (1) Halotti beszéd és könyörgés (1) Hamlet (1) Hamvas Béla (1) hangok (1) hangtörvények (1) határon túli magyarság nyelvhasználata (1) Helyesírás (2) hét szabad művészet (1) Homérosz (1) Iliász (1) impresszionizmus (1) intertextualitás (1) J. R. R. Tolkien (1) Jókai (1) Kafka (1) Karinthy Ferenc (1) Karinthy Gábor (1) Karinthy Színház (1) Károlyi Amy (1) Kertész Imre (2) kisebbségi nyelvhasználat (1) kisérettségi (6) Kodály Zoltán (1) kódex (1) könyv és film (2) Középkor (1) Léda (1) legendák (1) Madách Imre (1) marketing alapismeretek (1) morfémák (1) Nobel-díj (1) Nyelvemlékek (1) nyelvészet (1) nyelvjárások (1) nyelvtan (11) nyelv és társadalom (3) Nyugat (1) Odüsszeia (1) Ómagyar kor (1) Ómagyar Mária-siralom (2) Ördöggörcs (1) Örkény István (1) orosz realizmus (1) Ószövetség (1) osztályozóvizsga (4) párhuzamok (1) Petőfi Sándor (1) projekt (2) realizmus (2) romantika (1) Rómeó és Júlia (1) Saiid (1) slam (1) slam poetry (1) Sorstalanság (1) Steve Jobs (1) Süveg Márk (1) szimbolizmus (1) Tao Te King (1) társadalmi és területi nyelvváltozatok (1) Teljesség felé (1) tételek (41) Tihanyi alapítólevél (1) Újszövetség (1) új helyesírás (1) Utazás Karinthyába (1) x-box (1) XX.század (13) XX.századi epika (2) zanza.tv (26)

Biblia

2018.01.14. 12:39 Bereszter

dia1_8.JPG

dia2_6.JPG

dia3_6.JPG

dia4_6.JPG

dia5_6.JPG

dia6_6.JPG

dia7_6.JPG

dia8_6.JPG

dia9_6.JPG

dia10_6.JPG

dia11_5.JPG

dia12_5.JPG

dia13_5.JPG

dia14_5.JPG

dia18_2.JPG

dia19_2.JPG

dia20_1.JPG

dia21_1.JPG

dia22_1.JPG

dia23_1.JPG

dia24_1.JPG

dia25_1.JPG

dia30.JPG

dia33.JPG

dia32.JPG

 A ppt-t Bereczky-Legény Eszter tanárnő készítette.

 

Videó (Zanza) itt és itt és itt.

Youtube videók

  • Mózes története itt.
  • József története itt.

Szólj hozzá!

Címkék: érettségi tételek Biblia Ószövetség Újszövetség zanza.tv

A világ nyelvei

2018.01.08. 18:49 Bereszter

dia1_16.JPG

dia2_14.JPG

dia3_15.JPG

 

dia4_14.JPG

 

dia5_14.JPG

dia6_14.JPG

dia7_15.JPG

dia8_14.JPG

dia9_14.JPG

dia10_14.JPG

dia18_9.JPG

dia12_15.JPG

dia13_15.JPG

dia14_14.JPG

dia15_12.JPG

dia16_12.JPG

dia17_9.JPG

dia18_9.JPG

dia19_9.JPG

dia20_7.JPG

dia21_6.JPG

dia22_5.JPG

dia23_5.JPG

dia24_5.JPG

dia25_5.JPG

dia26_5.JPG

dia27_5.JPG

dia28_4.JPG

dia29_4.JPG

dia30_5.JPG

dia31_3.JPG

dia32_4.JPGdia32_4.JPG

 

Szólj hozzá!

Címkék: nyelvészet érettségi nyelvtan tételek osztályozóvizsga a világ nyelvei

Radnóti Miklós

2018.01.05. 13:22 Bereszter

 

dia1_14.JPG

dia2_12.JPG

dia3_13.JPG

dia4_12.JPG

dia5_12.JPG

dia6_12.JPG

dia7_13.JPG

dia8_12.JPG

dia18_7.JPG

dia10_12.JPG

dia11_13.JPG

dia12_13.JPG

dia14_12.JPG

dia15_10.JPG

dia16_10.JPG

dia17_7.JPG

Radnóti Miklós eclogaköltészete itt.

Radnóti Miklós lírája itt.

Versek itt.

 dia19_7.JPG

Szólj hozzá!

Címkék: érettségi tételek ecloga ekloga XX.század zanza.tv

József Attila

2017.11.20. 12:44 Bereszter

 

Hamarosan TZ!

Segédlet itt. (word)

Videók:

József Attila versei a kötődés témában itt.

Gondolati versek itt.

Kései versek itt.

Szólj hozzá!

Címkék: érettségi tételek XX.század zanza.tv

Madách - Az ember tragédiája

2017.11.12. 18:28 Bereszter

 

11.médiának pénteken (nov.17-én) dolgozat Az ember tragédiája című műből.

Képtalálat a következőre: „Ádám és Éva”

 Itt egy kis segítség:

A dráma elérhető itt.

A dráma elemzéséhez videó: itt és itt

 

Összefoglaló táblázatok:

 

 Szerkezet:

Órai vázlat:

Keletkezési körülmények

  • Madách Imre (1823-1864) bár meglehetősen sok művet írt, mégis egykönyvű szerzőnek tartjuk.
  • Az ember tragédiája című drámai költemény megírására csaknem egész életében készült, végül 1860-ban fejezte be végleg.
  • A korszak alkotásai közt talán az egyetlen mű, amelyben a nemzeti kérdés nem központi elem, sokkal inkább az egész emberiség, az európai civilizáció problémái foglalkoztatják.
  • Madách elsők között Arany Jánosnak mutatta meg művét,
  • A Tragédiát a Kisfaludy Társaság saját kiadványsorozatában adta közre.
  • Nyomtatásban először 1862. január 12-én jelent meg.

 

Műfaja

  • A drámai költemény / lírai dráma tipikusan romantikus műfaj,
  • A drámai költemények hőse maga az emberiség, melyet vagy egy konkrét ember (Faust), vagy egy mitikus alak (Ádám) jelképez. 
  • A műfaj az emberiség nagy problémáival foglalkozik, arra keresik a választ, hogy mi az emberi lét értelme, ezért is nevezzük ezt a művet emberiség-költeménynek.

 

Irodalmi hatások

  • Dante: Isteni színjáték
  • Milton: Elveszett Paradicsom
  • Goethe: Faust
  • Byron: Manfred; Kain
  • Shelley: A megszabadított Prométheusz
  • Victor Hugo: Századok legendája
  • Vörösmarty Mihály: Gondolatok a könyvtárban; Az emberek; Csongor és Tünde
  • Kölcsey Ferenc: Vanitatum Vanitas

 

Filozófiai hatások

  • Kant: az élet ellentmondásokban nyilvánul meg
  • Hegel: dialektika (tézis-antitézis-szintézis: a fejlődés az ellentmondások mozgásában nyilvánul meg)
  • Charles Fourier: falanszter-elmélet: munkások közti egyenlőség falanszterekkel (telepek)
  • Cabet: osztályok nélküli társadalom
  • Comte: pozitivista világkép (az adatok összegzése a fontos, nem az elméleti következtetések)
  • Voltaire: deista-világkép (Isten létét elismeri, de a világ működésébe való beavatkozását tagadja)
  • Frenológia: áltudomány, amely a koponya alapján következtet a jellemre és a szellemi képességekre
  • mechanikus-materializmus: a világ jelenségeit a mechanika törvényeiből levezető filozófiai irányzat
  • biológiai determinizmus: az akarat nem szabad (az ember biológiailag meghatározott, nincs fejlődés)

 

 Összegzés

  • Emberiség dráma
  • Az emberi élet nagy kérdéseivel foglalkozik:
    • Mi az élet értelme?
    • Szabad az ember vagy determinált?
    • Van-e fejlődés?
    • Mi az emberiség sorsa?
  • Madách nem ad végső választ
  • A dráma többnyire pesszimista hangvételű
  • De reménnyel zár

 

A dráma elemzése

 1. szín – A mennyekben

  • Mindenki dicsőíti Istent és az isteni teremtést
  • Lucifer nem, sőt: kritizálja
    • Hiányolja az értelmet az egész teremtésből
    • Cél: az Úr világának megdöntése és meg akarja semmisíteni az embert
    • Lázadó
  • Lucifer részét követeli a teremtésből, s meg is kapja: az Éden két fáját

2. szín – A paradicsomban

  • Lucifer emberi alakban megkísérti az emberpárt
  • Esznek a „jó és a rossz tudásának fájáról”, de az örök élet fájáról már nem
  • Isten kiűzi őket a Paradicsomból

3. szín – Pálmafás vidék

  • Lucifer utazásra hívja őket (Ádámot és Évát)
  • Ádám a jövőbe szeretne látni, tudni akarja, miért fog küzdeni.
  • Elalszanak s újra a XV. Színben ébrednek fel átélve az emberiség fejlődés főbb szakaszait

4. szín - Egyiptom

  • Milliók egy miatt (rabszolgák a fáraóért)
  • Ádám célja: dicsőség
    • maradandót alkotni (piramis),
    • fontos számára, hogy az utókor emlékezzen rá. Hírnevet akar.
  • De csalódik. A boldogságot nem találja meg.
  • Amit szeretne: szabadságot a népnek és millióknak kell érvényt szereznie. Ez előre mutat a következő színre.

5. szín - Athén

  • Ádám (Miltiádész - hadvezér)
  • Egy milliókért –eszme
  • Szabadság-eszme eltorzulása
  • A hazáért harcol, mégis árulónak nyilvánították.
  • A nép befolyásolható (tömeg ereje - néphangulat)
  • Miltiádész vérpadra kerül
  • Nem akar a népért élni, élvezni akarja az életet –a köv.színre mutat előre

6. szín - Róma

  • Élvezetek
  • Ezek sem adnak hosszan tartó boldogságot, csak pillanatnyi kielégülést.
  • Az egyik hölgy megfertőződik – dögvész-, ettől elrettennek a jelenlévők
  • „érzem, érzem, mást is kér a lélek, mint dagadó párnákon renyhe kéjek
  • „Fel hát csatázni új tanért. Alkotni új világot, melynek virága lovag erény lesz.” –előre mutat a keresztes háborúkra, a köv.színre

7. szín -  Konstantinápoly

  • Harcolni egy nemes eszméért (lovagi nemesség)
  • Egy eszméért harcolni
  • A vallás elferdülése (homolusion, homoillusion)
  • Vallás kontra gyilkolás Isten nevében
  • Eltorzult testvériség-eszme
  • Beteljesületlen szerelem (a vallási rendszer miatt)
  • A végén haláltánc – a középkor kedvelt műfaja (csontváz a küszöbön) – Faust
  • Ádám kiábrándul, egyre inkább szemlélődő
  • Olyan kort szeretne, amikor az ember nem küzd semmiért

8. szín – Prága I.

  • Ádám – Kepler
  • A cselekvő történelmi hősből csupán szemlélő lesz
  • Nem tudja átadni tudását, egyedül van. Nincs szellemi társa. Házassága is boldogtalan.
  • Kepler iszik, majd elalszik – Párizs – majd felébred Prágában

9. szín - Párizs

  • Álom az álomban 
  • Ádám –Danton (Francia forradalom)
  • Ádám ismét aktív
  • „A forradalom felfalja gyermekeit”
  • Danton is guillotine alá kerül
  • Szín Prága II.
  • Ádám ismét Keplerként ébred
  • Irtózik a vértől, de mégis lelkesen emlékezik vissza a forradalomra
  • (ez Madách hozzáállását is tükrözi)
  • Tanítványait szellemi önállóságra buzdítja
  • Új nézeteket akar, új világot (romantika eszménye)

10. szín - Prága II.

  • Nem ábrándul ki teljesen a francia forradalom eszméiből: "szabadság, egyenlőség, testvériség"
  • Kepler és a tanítvány párbeszéde is jelentős. Kepler azt mondja, hogy az igazi tudás nemcsak az ismeretek felhalmozásából, hanem a tanultak kritikájából és új rendszerbe foglalásából áll.  
  • Ádám olyan kort szeretne, amelyben a gyakorlati életben is megvalósulnak a nagy eszmék.

11. szín - London

  • Madách jelenét mutatja be
  • Korai kapitalizmus kora
  • Eleinte lelkes a nyüzsgő vásárra, de később már undorodik tőle
  • Ennek a színnek nincs kerek története, epizódok füzéréből áll
  • „Jerünk tehát, mit is nézzük tovább/ Hogyan silányul állattá az ember”
  • Madách a "szabadság, egyenlőség, testvériség" eszméjének árulását látja
  • Ezt a színt egy temetőjelenet zárja, egy haláltánc
  • Valamennyien maguk ássák meg a sírukat
  • Ádám olyan világba vágyik, ahol a tudomány vezeti az embereket

 

12. szín - Falanszter

  • Ez már Madáchoz mérve a jövőben játszódik, tehát utópia
  • 4000 év múlva a Nap kihűl, bekövetkezik a kozmikus katasztrófa, s a földi lét megszűnik. Arra készülnek, hogy mesterséges Napot teremtsenek, és pótolni próbálják az organikus életet
  • A tudomány célszerűsége uralkodik a Falanszterben.
  • Csak a természettudomány létezik, s ez szűk prakticizmusba szorítja az életet
  • Gátat szab az egyéniségnek
  • Megszűntet minden szépséget és társadalmilag nem hasznos dolgot (kultúra)
  • Eltűnt a család
  • Tiltják az érzelmeket
  • A szerelem pedig sajnálatos őrültség
  • Az embereknek nincs nevük, számokkal jelölik őket
  • Az gyermekek későbbi foglalkozását a koponyaalkatuk alapján döntik el
  • Az egyenlőségnek és a testvériségnek torzult formája ez: mindenki ugyan olyan ruhát hord,senki sem éhezik, béke van
  • De mégis, ez a világ lélektelen, embertelen
  • A végső fordulatot Éva idézi elő

13. szín - Az űr

  • Ádám az emberi sors földi megkötöttségéből a végtelen térbe menekül
  • Elvágyódik a Föld köréből
  • A Föld Szelleme figyelmezteti, ha tovább megy , meghal. Ádám dacol vele.
  • Hirtelen sikoltással mozdulatlanná válik
  • Lucifer diadalmas kárörömmel fogadja a jelenséget „győzött hát a vén hazugság” és eltaszítja magától Ádámot
  • Azonban a Föld Szelleme életre hívja Ádámot ismét
  • Ádám tovább akar küzdeni s új tanért lelkesülni

14. szín - Eszkimó-világ

  • A Falanszter színben előre jelzett természeti katasztrófa bekövetkezett:, a tudomány nem mentette meg a Föld életét
  • Az ember állattá silányult
  • Erkölcsileg és fizikailag elkorcsosult
  • Az ember fő vonásai: a félelem és az éhség
  • Ádámot istennek hiszi az eszkimó, és hozzá könyörög, hogy kevesebb ember legyen és több fóka
  • Ádám riadtan tekint szét a jégvilágban
  • Itt már nem születhetnek új eszmék, nem lehetséges a küzdelem
  • Vége az életnek, ez az emberi történelem utolsó, szégyenteljes felvonása
  • Az ember tehetetlen, sorsát nem irányíthatja
  • Véget ér az álom

15. szín - Pálmafás vidék

  • Álmaiból felébred Ádám és Éva
  • Az egyén ugyan szabad, de mégis determinált
  • Ádám öngyilkos akar lenni
  • Ő az első ember a világon, és ha meghal, nem kell végigjárnia az emberiségnek ezt az utat
  • A szikláról Éva anyasága szólítja vissza
  • Rájön: élnie kell, az élet folytatása számára erkölcsi paranccsá válik
  • Remény
  • Az Úrtól nem kap egyértelmű, világos választ arra, hogy mi az ember sorsa, hogy mi az élet értelme
  • „Ember küzdj, és bízva bízzál”

 

Karakterek jellemzése

Ádám

  • az emberiséget szimbolizálja
  • az események során változik, tapasztaltabb lesz
  • alaptulajdonsága a kíváncsiság,
  • lelkesedik a nagy eszmékért
  • a mű folyamán csökken idealizmusa

 

Éva

  • minden korban a korszak erényeit és bűneit is képviseli
  • az érzelem megtestesítője
  • Jelleme változó, olykor befolyásolható
  • Befolyásolni tudja Ádámot (olykor megmenti, olykor kétségbe taszítja)
  • az adott korról ad kritikát
  • Ő képviseli tovább az Édent a mű során (otthon, érzelem, gondoskodás)

 

Lucifer

  • „a tagadás ősi szelleme”
  • kétségbe vonja az egész teremtés értelmét, nem dicséri a világot, fellázad az Úr ellen
  • a megteremtett világban a cél, a változás és az értelem hiányát kifogásolja
  • részt követel magának a teremtésből, az Úr elűzi a mennyekből (bukott angyal, ördög)
  • az Úr két elátkozott fát, a tudás és a halhatatlanság fáját átengedi neki
  • célja az Úr világának megdöntése (az ember megsemmisítése)
  • végzete a szüntelen bukás, de ennek tudatában is vállalja a lázadó szerepét
  • nagy tudásával továbblendíti az emberiséget
  • realista, ironikus szereplő

 

 

 

Képtalálat a következőre: „bűnbeesés”

Jó tanulást!

 

Szólj hozzá!

Címkék: érettségi tételek Madách Imre Az ember tragédiája zanza.tv

Felvilágosodás irodalma -TZ

2017.11.12. 14:12 Bereszter

A felvilágosodás irodalmáról szóló dolgozat témái:

  • A felvilágosodás általános jellemzői
  • A felvilágosodás francia ága
  • A felvilágosodás angliai ága
  • A magyar felvilágosodás kezdete
  • A magyar felvilágosodás első szakasza (Bessenyei, 1772-1795)
  • A magyar felvilágosodás második szakasza (Kazinczy 1795-1825)
  • Csokonai Vitéz Mihály élete röviden és irodalmi munkássága
    • Az estve
    • A Reményhez
    • A Magánossághoz
  • Berzsenyi Dániel élete röviden és irodalmi munkássága
    • A magyarokhoz I.
    • A magyarokhoz II.
    • Közelítő tél
    • Osztályrészem
    • Levéltöredék barátnémhoz
  • Fogalmak (racionalizmus, empirizmus, szentencia, pictura, deizmus, teizmus, ateizmus, panteizmus, materializmus, tézisregény, pikareszk regény, elégia, óda, episztola, klasszicizmus, rokokó)

 

VIDEÓK

A francia klasszicista dráma itt.

Moliére: Tartuffe itt.

Klasszicizmus, szentimentalizmus, rokokó itt.

Daniel Defoe és Jonathan Swift itt.

A francia felvilágosodás irodalma itt. 

A német felvilágosodás irodalma itt.

Kazinczy Ferenc és a nyelvújítás itt.

Csokonai Vitéz Mihály itt és itt.

Berzsenyi Dániel itt és itt.

Magyar felvilágosodás videó itt.

 

Hajrá!

Szólj hozzá!

Címkék: Felvilágosodás TZ

Az ókori görög dráma

2017.11.11. 22:08 Bereszter

 

Itt van egy kis segítség a téma feldolgozásához

 

Vázlat innen letölthető.

 

Szólj hozzá!

Címkék: dráma kisérettségi Antigoné Görög dráma

Nyelv és társadalom 3.

2017.11.08. 19:39 Bereszter

A kisebbségi nyelvhasználat

 

A határon túli magyarság nyelvhasználata

 

A magyar nyelv beszélőinek száma becslések szerint kb. 17 millió (ezzel az uráli nyelvcsalád legnépesebb tagja), közülük kb. 14,5 millióan élnek a Kárpát-medence területén: 10 millióan Magyarországon, 2,5 millióan Romániában, 1 millióan Szlovákiában, 700 ezren a volt Jugoszlávia területén, 250 ezren Kárpátalján, 50 ezren Ausztriában, és további 300 ezren Európa egyéb országaiban.

A magyar anyanyelvű személyek száma a világon becslések szerint 15 millió lehet. Az Európai Unióban közel 13 millió magyar anyanyelvű ember él, ebből 12,5 millió a Kárpát-medencében. A többi európai országban, Izraelt is ide számítva 500 ezer, Európán kívül becslések szerint közel 2 millió a magyar anyanyelvűek száma, ebből 1,8 millió az Amerikai kontinensen (USA: 1,4 millió, Kanada: 315 ezer, Dél-Amerika: 100-120 ezer), Ausztrália és Óceánia: 65-70 ezer, Ázsia: kb. 30 ezer, Afrika: 10-30 ezer, akik közül azonban otthonában már nem mindenki használja a magyar nyelvet. További 2 millióan beszélik a magyart második nyelvként, elsősorban a Kárpát-medence országaiban.

A magyarul beszélő magyarok száma Magyarországon 1970-ben 10,3 millió, 1980-ban 10,64 millió; országhatáron kívül 1970-ben 5,9 millió, 1980-ban 6,07 millió; a világon 1970-ben 16,2 millió, 1980-ban 16,71 millió volt.

A magyar nyelvet a világ nyelveinek sorában a 62. helyre teszik az anyanyelvi beszélők száma szerint. Európában a 14. legbeszéltebb nyelv,valamint a legbeszéltebb olyan nyelv, amely nem az indoeurópai nyelvcsaládhoz tartozik.

A magyar agglutináló , azaz ragozó nyelv. A magyar írásrendszer a latin ábécé bővített változata.

A határon túli magyarok száma országok szerint, a hivatalos helyi népszámlálási adatok alapján, kerekítve a következő (forrás: wikipédia):

Bizonyos mértékadó becslések ennél általában 15-20%-kal több magyarral számolnak.

magyarok-karpat-medenceben.jpg

A magyar anyanyelvűek aránya az Egyesült Államokban (2000-ben):

hungarian-american-map.jpg

A határon túli magyarság a magyar nyelvnek helyi változatát beszéli, melynek alapja a helyi nyelvjárás (Szkovákiában a palóc, Romániában a mezőségi, a székely és a csángó), de hatással van rá a két- vagy többnyelvű környezet is. Ezt a magyarországi magyarok nyelvétől többé-kevésbé eltérő változatot nevezzük kontaktusváltozatnak). A vizsgálatok szerint  a kétnyelvűek, akár egyik, akár másik nyelvüket beszélik, soha nem pontosan azt a nyelvet használják, amit az adott nyelvek egynyelvű beszélői: a két nyelv folyamatosan hat egymásra, így a nyelvi érintkezések megszokott kísérőjelensége az interferencia és a kölcsönzés. 

Tehát a kétnyelvűség  egy szociolingvisztikai fogalom, mely utalhat egy személyre, vagy egy társadalomra, közösségre. Kétnyelvű (idegen szóval bilingvis) tágabb értelemben bárki, aki két nyelv folyamatos használatára képes, két nyelven kommunikálni tud; szűkebb értelemben pedig az az ember, aki két nyelven anyanyelvi vagy közel anyanyelvi szinten beszél.

A nyelvpolitikának nagyon fontos szerepe van a kisebbségi nyelvhasználatot illetően. Legyen szó a Magyarországon élő kisebbségekről, illetve a külföldi országokban élő magyar kisebbségekről. A nyelvpolitika feladata tudatos döntésekkel segíteni az anyanyelv, valamint az idegen nyelvek használatát a zökkenőmentes kommunikáció érdekében. 

A határon túli magyarok helyzetéről és nyelvhasználatáról itt találod a zanzás videót.

Szólj hozzá!

Címkék: érettségi nyelvtan tételek zanza.tv nyelv és társadalom határon túli magyarság nyelvhasználata

Nyelv és társadalom 2.

2017.11.07. 19:01 Bereszter

A kisebbségi nyelvhasználat

 

Magyarországon beszélt kisebbségi nyelvek

 

Magyarország területén évszázadok óta több nemzeti közösség él együtt.

A lakosság jelenlegi etnikai-nyelvi összetétele főként a török hódoltság során elnéptelenett területek újratelepítésének, illetve a spontán migrációnak a következménye. 

Kisebbségi betelepítésekről egy kb 18 prces videó itt (videotanár)

A 2011.  évi magyarországi népszámlálás adatai szerint 644 524 fő, vagyis a lakosság 6,5%-a vallotta magát valamelyik hivatalosan elismert nemzetiséghez tartozónak. Becslések szerint azonban a nemzetiségek (nemzeti és etnikai kisebbségek) tagjainak valódi létszáma ennél jóval magasabb: az ország 10 milliós népességének hozzávetőlegesen 8-10%-át teszi ki.

Magyarországon 13 -törvényben elismert- nemzetiség él. 

b31efd24a163d88ecc32ffc92c3c90a8.png

 

nemzetisegi5-20150610.png

 

A helyi kisebbségi önkormányzatok feladata a kisebbség ünnepeinek meghatározása, a helyi kisebbségi média, közoktatás, hagyományápolás fenntartása, pályázatok, ösztöndíjak kiírása.

Az országos kisebbségi önkormányzat határozza meg a kisebbség országos ünnepeit. Feladata lehet továbbá színház, múzeum, könyvtár, művészeti és tudományos intézet, kiadó, oktatási intézmény, jogsegélyszolgálat működtetése. 

Valamennyi magyarországi kisebbség legalább 100 éve él a magyar állam keretei között. Jelentős különbség található az egyes magyarországi kisebbségek nyelvi helyzete között. A cigányság mintegy 70-80%-a magyar anyanyelvű. A többiek egy része a lovari, illetve a romani dialektust, másik része az archaikus román illetve a beás nyelvjárást beszéli. 

A bolgár, lengyel, örmény és  ukrán kisebbségek közösségeire jellemző az aktív anyanyelvhasználat mind családi, mind közéleti területeken.

A kisebbségi nyelvhasználatra összességében elmondható, hogy a családok többségében a nyelv átörökítésének folyamata néhány generációt követően megszakad. A kisebbségi anyanyelvhasználatra jótékony hatással van az egyes nemzetiségi, kisebbségi iskolák létrehozása. 

Zanza.tv  a témával kapcsolatban itt.

Szólj hozzá!

Címkék: érettségi nyelvtan tételek kisebbségi nyelvhasználat zanza.tv nyelv és társadalom

Nyelv és társadalom 1.

2017.10.31. 17:23 Bereszter

Társadalmi és területi nyelvváltozatok 

 

Az azonos nyelvváltozatokat beszélő csoportokat nyelvközösségeknek nevezzük. A nyelvközösségek létrejöttét különböző tényezők befolyásolják: földrajzi, társadalmi hovatartozás, foglalkozás, életkor stb. A nyelvváltozatok többnyire szókészletükben térnek el a köznyelvtől. Egyes emberek több nyelvközösség tagjai is lehetnek, így többféle nyelvváltozatot is beszélhetnek. A nyelvváltozatok összessége a nemzeti nyelv.

 A nemzeti nyelven belül megkülönböztethetjük az alábbi nyelvváltozatokat:

a) Normatív nyelvváltozatok
b) Területi nyelvváltozatok: regiolektusok
c) Társadalmi nyelvváltozatok: szociolektusok

Normatív nyelvváltozatok

A magyar nyelv története során a reformkorban jött létre az egységes nemzeti nyelv, melynek igényes írásbeli alkalmazása az irodalmi nyelv. Köznyelvnek nevezzük a nemzeti nyelv beszélt változatát.

Területi nyelvváltozatok

 

Nyelvjárások

A nyelvjárás egy adott területen használt egységes nyelvváltozat, amelyben a tájnyelvi hatások felismerhetők. A nyelvek földrajzi területenként nyelvjárásokra tagolódnak. Vannak olyan nyelvek, amelyekben az egyes nyelvjárások között igen nagy különbségek vannak (olasz, német). Magyar nyelvjárások között nincsenek megértésbeli problémák, főleg hangtanukban különböznek egymástól, szókészletükben és mondattanukban kisebb az eltérés.

Nyolc legnagyobb nyelvjárás

img47.jpg

Nyugati nyelvjárás

  • Kettőshangzók (diftongusok) használata az ó, ő, é helyett (uo, üö, ie)
  • ly helyett gyakran l (gólya helyett goula)
  • Sok helyzetben rövid i, u, ü

Dunántúli nyelvjárás

  • Rövid i, u, ü (tűz helyett tüz)
  • Az á zártabb a köznyelvinél, az e nyíltabb 
  • é helyett í (kérte helyett kírte)
  • Két magánhangzó között a rövid mássalhangzókat hosszan ejtik (tanító helyett tanittó)

Déli nyelvjárás

  • ö-zés (eszem helyett öszöm)
  • Az á zártabb a köznyelvinél, az e nyíltabb 

Tiszai nyelvjárás

  • Kettőshangzók (diftongusok) használata (ou, őü, éi pl.: jou, főüd)
  • í-zés (pl.: kék helyett kík)

Palóc nyelvjárás

  • Jellemző a rövid á használata
  • Legajakrésesebb nyelvjárás (kilső, tidő, pispek, begre - külső, tüdő, püspök, bögre)

Északkeleti nyelvjárás

  • Vannak záródó és nyitódó kettőshangzók (jou, keiz, mindieg)
  • é helyett gyakori az í (szép helyett szíp)
  • j-zés jellemzi az l helyén (jány, pájinka)

Mezőségi nyelvjárás

  • Jellemzi az a-zás (pl: malom helyett malam, okos helyett akas)
  • Megjelenik az elbeszélő múlt használata (járék, jöve)

Székely és csángó nyelvjárás

  • legarchaikusabb nyelvjárás
  • Kettőshangzók (diftongusok) használata (voút, keit)
  • Megkülönbözteti a zárt e-t a nyílt e-től
  • A csángó vidék jellemzőj ejtése az s-sz, z-zs, c-cs, dz-dzs közötti ejtés (pl.: szenki, zák, kici)
  • Megjelenik még az elbeszélő múlt és a  régmúlt pl: mene, kért vala

 

Videó erről itt.

 

Társadalmi nylevváltozatok

A társadalmi nyelvváltozatok alkotják a nyelv függöőleges tagolódását. Mindez iskolai végzettség, foglalkozás, kortárscsoport, szabadidős tevékenység, szakterület alapján jön létre. Ezeket szociolektusoknak nevezzük.

Szaknyelvek, csoportnyelvek: foglalkozások szerinti elkülönülés; legfőbb jellemzője a szakszavak használata (terminus technicus) amiket az adott csoporthoz, szakmához tartozók beszélnek, pl. logaritmus, négyzetgyök, vektorok.

Hobbinyelvek: szabadidős foglalkozások nyelve, sportágak, játékok nyelve, pl. csatár, partjelző,

Életkori nyelvváltozatok

  • gyereknyelv (dajkanyelv)
  • diáknyelv (pl. diri, karó) gyors változás, igénytelenebb nyelvi normák
  • katonai nyelv

 

Argó (tolvajnyelv): a cél az elkülönülés a társadalom többi rétegétől, pl. duma, dohány, átráz

Familiáris, családi nyelvhasználat

Szleng: ifjúság önállósodó nyelvhasználata, bizalmas hangvétel (tesó), egyszerű köszönés (csá)

Argó: tolvajnyelv, kívülálló számára érthetetlen szavak (caplizik=’izgul’), új jelentés (rongy=’ezer’); sok szó átkerül az argóból a szlengbe vagy a köznyelvbe (buli, kaja)

Videó itt.

Szólj hozzá!

Címkék: érettségi nyelvtan tételek nyelvjárások zanza.tv nyelv és társadalom társadalmi és területi nyelvváltozatok